Mayke ~ My High School Year in the USA ~ Americus

Mijn eerste 3 weken op school - Americus Sumter High School > 01-08-'16 t/m 19-08-'16

Mijn eerste 3 weken op school - Americus Sumter High School... 01-08-'16 t/m 19-08-'16

Omdat ik een groot deel van de dag op school zal zijn, en dit natuurlijk ook één van de redenen is waarom ik hier benin Amerika,zal ik wat schrijven over de gang van zaken van mijn High School – Americus Sumter High School – waar ik op zit.

Inmiddels zitten de eerste 3 weken school erop. Mijn eerste schooldag was op 1 augustus. ’s Ochtends ben ik samen met Wayne (mijn host father) naar school gegaan om mijn rooster op te halen.Nadat we mijn rooster hadden opgehaald hebben we gewacht op Taylin. Zij is de dochter van Bryan, dit is een vriend van mijn host father Wayne. Taylin heeft me laten zien waar al mijn lessen zijn.Ik ga elke dag van 8:15-15:50 uurnaar school.

-Ingang van de school -

  • Lessen & Lunchen:

Het schooljaar is verdeeld in 2 semesters. We zitten nu in het 1e semester. Een schooldag is verdeeld in 4 blokken (lessen).Het eerste semester heb ik de volgende lessen:

Blok 1: English

Panther period/advisement

Blok 2: Advanced Mathematical Desicion Making/AMDM (soort wiskunde)

Blok 3: Marketing (soort combinatie van economie en M&O)

Blok 4: Introduction to culinary arts (soort van kookles)

Elk blok duurt 90 minuten, behalve het 2eblok deze duurt 120 minuten, want daarin zit ook mijn lunch. Elke dag heb ik deze 4 lessen/vakken met tussen het 1e en 2e blok Panther period/advisement. Dit is 30 minuten extra les van een vak. Op maandag is dit vak extra Engels, op dinsdag extra AMDM, op woensdag extra marketing, op donderdag extra culinary arts en op vrijdag is het advisement in plaats van Panther period. Advisement krijg je van je advisor (soort mentor) en is dus een soort mentorles.

- Een Klaslokaal -

Op mijn eerste dag op school was mijn allereerste vak Engels. Dit was in lokaal 155.

Toen ik in het Engels lokaal was riepen ze ineens om voor een moment stilte. Ik dacht: ‘Wat is dit?’. Daarna riepen ze om dat we moesten gaan staan voor de pledge (belofte). Tijdens de pledge gaat iedereen dus staan en roepen ze om hoe geweldig de school en Amerika is. Na de pledge volgen de announcements (mededelingen op/over school) en een boodschap van de principal, Mr. Hadley (directeur). Zo begint elke schooldag.

Na de eerste les Engels wist ik niet zo goed waar ik moest zijn, dus heb ik random leerlingen gevraagd. Ik moest in lokaal 152 zijn voor advisement. De eerste schooldag hadden we nog advisement in plaats van Panther period. In advisement hebben we wat formulieren gekregen om in te vullen en een handboek met een agenda en alle regels en informatie over de school erin. Verder hebben we dit half uur niet zo veel gedaan.

-Klaslokaal - Stoelen met tennisballen -

Daarna moest ik naar AMDM in lokaal 244. Nu ook maar weer iemand gevraagd waar ik moest zijn, omdat ik nog niet wist waar het volgende lokaal was waar ik les had. Tijdens AMDM heb ik lunch en daarom duurt dit blok ook langer. Voor alle leerlingen valtin dit blokde lunch, echter allemaal op verschillende tijden.

De schooldag is als volgt verdeeld:

* Deuren open/breakfast: 7:35-8:07 - voor een ontbijt 's morgens betaal je 2 dollar als je hier gebruik van wilt maken

‘s Ochtends mag je de school nog niet in en daarommoet iedereen eerst altijd naar de cafetaria.

* First bell: 8:07

* Lopen naar lokaal: 8:07-8:15

* 1e Blok: 8:15-9:45

* Lopen naar lokaal: 9:45-9:50

* Panther Period/advisement: 9:50-10:20

* Lopen naar lokaal: 10:20-10:25

* 2e Blok: 10:25-12:40

* 1e Lunch: 10:51-11:16

* 2e Lunch: 11:19-11:44

* 3e Lunch: 11:47-12:12

* 4e Lunch: 12:15-12:40

* Lopen naar lokaal: 12:40-12:45

* 3e Blok: 12:45-14:15

* Lopen naar lokaal: 14:15-14:20

* 4e Blok: 14:20-15:50

Zoals je kunt zien is het 2e blok verdeeld in 4 tijden met 'lunches'. Iedereen heeft in één van deze tijdenzijn lunchpauze. Ik heb dit semester elke dag de '3elunch'. Geen idee of dit het volgende semester ook zo zal zijn.

Als je met lunch gaat, ga je naar de cafetaria. In deze cafetaria heb je tijdens de lunch 3 plaatsen/rijen waar je de lunch kunt halen. Er is 1 rij voor de pizza. Daar heb je elke dag dezelfde pizza’s. Verder zijn er nog 2 andere rijen waar je een ‘gewone’ lunch kunt halen. Sommige dagen hebben deze 2 rijen precies dezelfde lunch, maar er zijn ook dagen dat de lunches in deze rijen verschillend zijn (wat je er dan kunt krijgen). Elke dag van de week is sowieso het aanbod van de lunch anders, maar dit herhaalt zich elke week weer. De lunch op school is gratis.

-Lunch met bonen en fruit -

Om de lunch op te halen moet je dus in een rij gaan staan en krijg je deze van een lunchdame. Als je het eten hebt moet je een lunch-nummer in een kastje intypen, zodat de school weet wie er zijn/haar lunch al heeft gehaald. Daarna ga je een plaats zoeken om te gaan zitten. Je hebt in de cafetaria boven plaatsen om te eten, maar deze plekken zijn alleen voor seniors (laatstejaars). Dit zijn de mensen die dit jaar graduation doen (een soort van slagen). Ik mag hier zitten, want ik ben een senior. Een senior is 12th grade. Beneden mag iedereen zitten, dus ook de 10th grade en de 11th grade (juniors). De 10th en 11th grade mogen alleen boven bij ons zitten als ze zijn uitgenodigd door een senior. De afgelopen 3 weken heb ik elke dag met meiden uit mijn AMDM klas geluncht.

-Lunchen - Boven voor 12th grade -

Mocht je tijdens de lunchtijd naar het toilet willen dan moet dit altijd op de benedenverdieping. Hier staat dan iemand bij de deur om te controleren of je werkelijk naar de wc gaat. Je mag tijdens deze lunchpauze dan ook nergens anders naar het toilet. Dit is om te voorkomen dat leerlingen het gebouw in gaan en daar dan rond gaan ‘hangen’.

Na de lunch ga je weer terug naar de les voor (in mijn geval) nog een half uur les. Daarna ga ik door naar marketing. Marketing heb ik in een klein bijgebouw. Het C.T.A.E gebouw. De school heeft een hoofdgebouw met een aantal bijgebouwen en sportvelden.

Mijn lerares van marketing is net bevallen van een baby en is daarom nog niet op school, dus hebben we nu nog een vervangster. Na marketing ga ik naar introduction to culinary arts in hetzelfde bijgebouw.

Voor culinary arts hebben we tot nu toe elke dag nog een stukje moeten schrijven over koken of een kookberoep etc. Verder hebben we nog niet zoveel gedaan. Volgende week gaan we eindelijk iets eten maken/koken. We gaan funnel cake maken. Dit heb ik al eerder geproefd (bij het motorweekend) en hetsmaakt zoals een oliebol.

-Funnel cake -

Ook aan het einde van de schooldag, na het 4e blok, krijgen we weer announcements en een boodschap van Mr. Hadley en daarna zijn we vrij en mogen we naar huis.

Dit is zoals elke dag de vakken en tijden van het 1e semester zullen zijn. Het tweede semester zal ik de volgende vakken gaan volgen:

* U.S. History

* Environmental Science

* Marketing and entrepreneurship

*Introduction to business and technology or Automotive

  • Toetsen & Cijfers:

Ik heb de afgelopen weken voor elk vak een pre-test gemaakt. Dit is een test voor de leraar, zodat deze kan zien waar je al staat en wat je al van het vak afweet.

Het cijfersysteem werkt hier in Amerika heel anders, dus ik zal het even uitleggen. Voor elke test kun je 0-100 punten halen. Van 100-90 heb je een A. Van 89-80 heb je een B. Van 79-70 heb je een C en als je minder dan 70 punten hebt heb je een F. Als je een F hebt heb je de test niet gehaald.

Ook heb ik al een aantal testen voor een grade (cijfer) gemaakt. Bijvoorbeeld voor AMDM (soort wiskunde) waar ik een 88 op had, dit is een B. Deze test mochten we echter herkansen, omdat veel mensen het niet gehaald hadden, maar ik dus wel

Smile
Daarnaast heb ik ook een test voor culinary arts gemaakt daar had ik een 100 (A) op en voor dit vak heb ik ook al een aantal andere A’s gehaald op de 'stukjes' die we moesten schrijven over onderwerpen die met het vak te maken hebben. Voor een essay van Engels heb ik een 91 (A) gehaald.

Het niveau op school is niet te vergelijken met wat ik in Nederland gewend ben. De helft van de lessen doe je vrij weinig en veel opdrachten die je krijgt zijn tot nu toe heel makkelijk geweest voor mij, dus het is niet moeilijk om een A of een B te halen.

  • Logo & Sporten:

Het logo van de school is een A & S > dat staat voor Americus Sumter. Het andere symbool in het logo is een panter. De 'panther' is namelijk de mascotte van de school. Deze wordt ook gebruikt tijdens de sportwedstrijden van school.

Er zijn namelijk buiten school om veel activiteiten/clubs en sporten waar je aan kan deelnemen, zoals cross country (hardlopen), zwemmen, baseball, softball, basketball, football, voetbal (soccer), tennis, worstelen, en nog meer sporten. Verder is er een wiskunde club, het jaarboek comitee en nog wat andere clubs die goed zijn voor je ontwikkeling in de toekomst en voor jecarrière.

-Logo van de school -

-Trofeeënkast - Sporten -

  • Schoolbus & Kleding:

Natuurlijk hebben wij op school ook de echte Amerikaanse schoolbussen. Hier ga ik zelf niet mee naar school. Ik word elke dag samen met Emily (mijn host sister) naar school gebracht en weer opgehaald. Er zijn veel leerlingen die wel met de bus gaan, maar veel leerlingen gaan ook met hun eigen auto of worden net als ik gebracht. Elke dag staat er weer een lange rij auto’s die de leerlingen komen brengen of halen.

-De Schoolbus -

-Parkeren bij school -

We hebben ook een dresscode op school. Zo mag je geen rokjes of broeken dragen die korter zijn dan tot op de knie. Daarom draag ik veel lange broeken op school, zelfs als het buiten 30+ graden is. Ook mag je geen hemdjes dragen zonder vestje. Je moet dus kleding dragen die je schouders bedekken. Gelukkig is het altijd vrij koud in de school, dus een vestje en een lange broek of lange rok zijn wel nodig.

Daarnaast mag je geen slippers of hakken dragen. Je mag wel sandaaltjes dragen als er maar een bandje achter je hak zit. Lange broeken met bijvoorbeeld gaten op je knieën mogen alleen als je er bijvoorbeeld een legging onder draagt, zodat je je huid niet kan zien.

Jongens moeten een riem dragen, zodat hun onderbroek niet te zien is.

  • Kluisjes & Boeken:

Ook mag je geen boekentassen en rugtassen mee het lokaal innemen. Deze moet je ’s ochtends in je kluisje doen, die je voor 5 dollar hebt gehuurd, of als je geen kluisje hebt kom je met al je (school)spullen in je handen naar school. Je moet dus de hele dag met je spullen in je handen rondlopen. Je hebt tussen de lessen door wel 5 minuten om van spullen te wisselen bij je kluisje.

Gelukkig heb ik (nog) geen schoolboeken die ik zelf mee moet nemen en hoef ik niet met die dikke boeken te sjouwen (ze hebben hier namelijk hele dikke schoolboeken). Deze regel is vanwege de veiligheid, zodat mensen geen wapens etc. mee kunnen nemen het lokaal in. Je mag wel een schoudertasje dragen waar je wat kleine spulletjes in mee kan nemen.

-De kluisjes op de gang -

  • Regels & Omgang:

*Elke dag is er dus aan het begin van de dag depledge (belofte),de announcements en een boodschap van de principal (zoals eerder hierboven uitgelegd). Aan het einde van de dag volgt dan ook weer de announcements en een boodschap van de principal.

*Ook moet je 's morgens dus eerst naar de cafetaria voordat je de school in mag.

*Tijdensde lunchtijd mag je dus alleen maar naar het toilet op de benedenverdieping. Hier staat dan controle bij de deur op of je wel echt staat naar de wc gaat. Dit is om te voorkomen dat je de school ingaat.

*Verder moet je als je tijdens de les naar het toilet of naar je kluisje wil een gangpas laten tekenen door je leraar. Met deze getekende pas heb je dan toestemming gekregen om door de school te lopen.

*De (school)spullen zitten overdag in de kluis, of je loopt ermee in je handen, maar mogen in ieder geval niet mee de klas in uit veiligheidsoverwegingen.

*Het eerste wat me heel erg opviel op school is dat er ontzettend veel donkere mensen op school zitten. Dit komt omdat veel blanke mensen naar een betaalde privéschool gaan. Je ziet hier op school ook nog heel duidelijk dat blank met blank omgaat en donker met donker. Dit is dus nog heel erg gescheiden.

*De omgang tussen leraren en leerlingen daarentegen is weer heel persoonlijk. Ze gaan met elkaar om alsof ze vrienden zijn. Soms knuffelen ze zelfs met elkaar.

Tussen een Nederlandse en Amerikaanse schoolzit dus een heel verschil in het leren, het cijfersysteem, de regels en omgang etc., maar daardoor wel goed om te ervaren en dat maakt het juist ook superleuk!

Reacties

Reacties

Carla schonewille

Wat leuk om weer wat te lezen van jou, en wat is de cultuur toch weer anders, zoals de bedekte knie en schouder, zou je toch niet denken van Amerika. Have fun en we blijven je volgen groetjes van ons????

Mayke

Jaa, Carla. Het is heel anders en in het begin wel even wennen, maar nu is het allemaal superleuk!
Leuk dat jullie me blijven volgen :)

Groetjes terug

Josette

Leuk om weer te lezen Mayke.
Krijgen we mooi beetje idee wat je allemaal doet en hoe het gaat. Groetjes van ons, en dikke kus van Bryan!

Mayke

Jaa Josette. Mooi dat jullie een beter beeld krijgen!

Groetjes terug en geef Bryan een dikke kus terug van mij :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active